Nytt:
Et helsefremmende skolemiljø for økt skolenærvær -
En forskningartikkel publisert på forebygging.no - kunnskapsbase og tidsskrift for helsefremmende og rusforebyggende arbeid.
Artikkelen er basert på et forskningsprosjekt i regi av Birkenes kommune der jeg har deltatt med foredrag og innspill. Man ønsket å se på faktorer i miljøet som er med på å skape en helsefremmende skole slik at elevene ønsker å være tilstede. I denne forskningen fokuseres det på å skape et helsefremmende miljø, og ikke fokus på den enkelte elev med skolefravær.
Veien videre
Fremover vil jeg i min formidling belyse og bevisstgjøre forskjellen på en humanistisk tankegang og praksis i møte med barn og unge, og den mer adferdsrettete praksisen som preger de fleste institusjoner der barn og unge oppholder seg. Adferdstankegangen dominerer hele strukturen i samfunnet vårt, den preger utdannelsen til barnehagelærere, lærere, vernepleiere og miljøterapeuter, og har satt sitt preg på måten vi har bygget opp institusjonene våre på. Adfersholdningene preger hvordan vi er foreldre, og hvordan vi ser på barn og unge.
Jeg vil på ulike måter belyse den direkte konsekvensen av adferdstankegangen, hvordan den gir grobunn for psykiske vansker, fører til ensomhet og kan forklare årsaken til mobbeproblematikk, kriminalitet, vold og utenforskap.
Provoserende? Ja kanskje, men jeg anser det helt nødvendig at vi våger å belyse dette hvis vi ønsker et mer bærekraftig samfunn. Et samfunn basert på verdiene Menneskeverd og Likeverd er et bærekraftig samfunn for alle.